سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حرم ائمة بقیع به سال 495 ه.ق یعنی اواخر قرن پنجم دارای گنبد و بارگاه شده‌است. ابنجبیر، جهانگرد معروف که در قرن هفتم به حجاز سفر کرده، در دیداری که از بقیع داشته‌است آن را اینگونه توصیف می‌کند:«و آن قبه‌ای مرتفع و سر به فلک کشیده‌است که در نزدیکی در بقیع واقع شده.»در قرن هشتم قمرى، بعد از گذشت 150 سال از سفر ابنجبیر، ابنبطوطه سفری به مدینه نموده و مشاهدات خود را اینگونه بیان میکند: «حرم ائمة بقیع، قبه‌ای است سر به فلک کشیده و از نظر استحکام، بدیع و اعجابانگیز است.»در قرن معاصر، صاحب کتاب «مراهالحرمین» جناب ابراهیم رفقت پاشا، 19 سال قبل از تخریب حرم ائمة بقیع سفر حج کرده و توصیفاتی دارد: «عباس و حسن ابن علی و ائمة سهگانه در زیر یک قبه قرار گرفته‌اند که بزرگتر از همة قبه‌های موجود در بقیع است.»در طول تاریخ سه بار بقیع تعمیر شده‌است. بار اول در سال 519 ه.ق توسط المستنصر بالله و برای بار سوم در اواخر قرن سیزدهم توسط سلطان محمود غزنوى. کتیبه‌هایی که جهانگردان در سفرهایشان از بقیع خوانده‌اند، گویای این مطلب است.






تاریخ : چهارشنبه 88/7/1 | 7:28 صبح | نویسنده : مصطفی قدرتی | نظرات ()

دعای علوی مصری

بار خدایا ! چه کسی دعا کرد و تو او را اجابت نفرمودی ؟ کدامیک از بندگانت دست نیاز به سوی تو دراز کرد و تو او را محروم نمودی ؟ کدام بنده ای با تو مناجات کرد و تو او را مأ یوس ساختی؟چه کسی از بندگانت تقاضای نزدیک بودن به تو را داشت و تو او را از در خانه ات راندی ؟

خداوندا ! این فرعونی که در مقابل دستگاه با عظمت تو کاخ ها بر افراشت و سرکشی ها نمود و دعوی خدایی کرد و با این که تو می دانستی توبه نمی کند و قلبش در برابر ذات پاک تو خاضع نخواهد شد .دعایش را مستجاب کردی و خواسته ی او را برآوردی و با این که حاجت او برای ذات پاک تو ناچیز و برای او بزرگ بود تو حجت را بر او تمام کردی . هنگامی که به ذات پاک تو کفر ورزید و راه بدی ها را پیمود و بر ملت خود ظلم کرد و در سایه ی کفر خود بر آنها استیلا یافت و از حلم تو سوء استفاده کرد و راه تکبر پیش گرفت و خود بر خویشتن حکم نمود که پاداش کسی مانند او غرق شدن در دریاست و تو نیز آن حکم را اجرا فرمودی و او را در دریا غرق کردی .

بار خدایا !من بنده ای از بندگان و فرزند بنده و کنیزی از کنیزان توام ، به خدایی تو معترفم و به این که خدایی نیست جز ذات پاک تو که یگانه افریننده و تنها خدا و تربیت کننده منی .معتقدم که خدا و رب من تو هستی که بر همه چیز توانایی و هر چه بخواهی انجام می دهی و هر حکمی را که اراده فرمایی صادر می کنی . هیچ کس نمی تواند حکم تورا رد کند و حتما باید فرمان تو اجرا شود .اول جهان هستی و آخر ان ،ظاهر آن و باطن آن تویی . از چیزی خلق نشده و از چیزی جدا نشده ای قبل از هر چیز تو بوده ای و پس ازآن نیز تو خواهی بود .همه چیز را تو آفریدی و آفرینش همه موجودات بر اساس تقدیر حکیمانه تو مقرر است و تو شنوا و دانایی .             ادامه دارد ...






تاریخ : چهارشنبه 88/7/1 | 7:27 صبح | نویسنده : مصطفی قدرتی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.