پروژه عادی سازی
چندی قبل و در خلال صحبت با یکی از دوستان که از کارشناسان ودست اندرکاران امور فیلم است وی اظهار میکرد:بعد از گذشت سالها از خرید فیلم ها و کارتون ها ی خارجی برخی از آنها را از شرکت های تولید کننده خارجی خرید اری وپس از باز بینی و اعمال نظرات کار شناسی دینی و اجتماعی آنها را به واحد پخش می سپردند ،متوجه مسئله مهمی شدند :شرکتهای تولید کننده خارجی در بخشی از نقاط تصاویر برخی از این فیلم ها ویا کارتونها،اقدام به درج تصاویری اعم از سکس ،مشروبات الکلی و...نموده اند.اما از آنجا که این تصاویر نامربوط با طراحی بسیار زیرکانه در یک فرم از 21 فرم موجود در هر ثانیه آن فیلم ها ثبت شده بود نه دستگاههای باز بینی ونه عناصر و کار شناسان اصلا متوجه چنین تصاویری در این فیلمها نشده و در نتیجه این عکسها (که در یک بیستم هر ثانیه ازآن فیلم درج شده بود ) برای بیننده پخش می شد و هر چند حتی بیننده نیز اصلا
متوجه چنین تصاویری نمیشد اما چشم، مغز و ضمیر نا خودآگاه که همه تصاویر را ثبت نموده وبیننده در دراز مدت با نوعی آمادگی ذهنی برای جذب به سمت چنین منکراتی روبرو می شود.
در اینجا هرچند اذعان کرد که بلا فاصله پس از کشف این تو طئه فرهنگی هم اکنون تمامی فیلم های خارجی از این منظر نیز مورد باز بینی قرار میگیرد اما لزوم دقت و توجه بیشتر در این مبحث بسیار ضروری به نظر میرسد. در همین راستا متأ سفانه اخیرا برخی از نماد های این بی تو جهی در مقابل پروژه عادی سازی در جامعه به چشم میخورد که به برخی از نمونه های آن توجه می کنیم:
1-طی ماههای اخیر انواع آبجو های تولید کارخانه های داخلی و خارجی که اکثرا با قید بدون الکل صورت شرعی به خود گرفته اند در بسته بندی هایی به بازارعرضه شده است که در همان نگاه اول تداعی گر بسته بندی مشروبات الکلی است . حال آنکه متأ سفانه بخشی از این آبجو های مجاز دارای الکل بوده وبعضا در کنار بسته بندی آن نیز قید احتما لا چند درصد الکل دیده می شود . شیشه های سبز و قرمز رنگ مخصوص مشروبات الکلی به همراه برچسبهای شبیه به کارخانه های
مشهور تولید مشروبات درغرب امروزه در بسیاری از سوپرمارکتها به چشم میخورد و متأ سفانه تبلیغات این کالا با همان وضع بسته بند ی در صدا و سیما ی جمهوری اسلامی نیز انجام میشود مع الاسف هیچ مسئولی از خود نپر سیده است که چه لزومی دارد که آبجو وماء الشعیر در بسته بندیهای مشروبات الکلی به بازار عرضه شود. آیا این تلاشی برای ترویج منکر دینی شرابخواری و ریختن قبح این گناه درجامعه نیست؟ متأ سفانه درهمین راستا اخبا ری از فروش گسترده مشرو بات الکلی در کنار این آبجو های به اصطلاح اسلامی به گوش می رسد وشواهد زیادی نیزمبنی برفروش آزادانه مشروبات وارداتی ونیزبرخی ازالکلهای خوراکی به جوانان در فروشگاهها وجود دارد .
2- مانکنهای لباس گرچه با هدف اولیه به نمایش در آوردن مدل و نوع لباس به مشتری تولید شدهاند اما نوع استفاده از آنها در مقطع کنونی (که با نصب سر و قسمتهای مختلف بدن و مو آرایش شباهت کاملی به انسان زنده دارند ) نشانگر این واقعیت تلخ است که این وسایل به بهانه ای برای عادی سازی پوششهای نا مناسب و زننده در جامعه تبدیل شده اند. پو شاندن لباسهای بسیار جلف زنانه بر این مانکنها و نصب آنها در خارج از محیط داخلی فرو شگاه و بر سر معابر در نگاه اول تداعی گر والبته عادی کننده استفاده از چنین پوششهای جلفی در منظرعام است.درهمین راستا وبه دلیل بی توجهی مسئولان متأسفانه این مانکنها نقش مهمی را درترویج پوشش نامناسب وبدحجابی درجامعه اسلا می به عهده دارد .
3- صدا و سیما با هدف ترویج ورزش همگانی در سالهای اخیر اقدام به پخش برنامه هایی جهت آموزش وانجام ورزش صبحگاهی نموده است.اندک اندک این بر نامه ها با مو سیقی های تند وزننده غربی همراه شده (به خصوص شبکه 3)ونوع ورزش شباهت بسیاری به رقص وحرکات موزون پیدا کرد.رونداین موضوع تا آنجا پیش رفت که هم اکنون متأسفانه شاهد پخش موسیقی های تکنو و محرک و انجام رسمی حرکات ایروبیک در سیمای جمهوری اسلامی انعکاس چنین روندی ایجاد ایستگاههای ورزشی درنقاط مختلف کشورگردید ودرهمین راستاعده زیادی به ورزش پرداختند اما به دلیل الگو گیری غلط از صدا و سیما ، موسیقیهای تند، خورد مردم داده شد واندک اندک پای مربیان آموزش حرکات موزون به جای نرمش واختلاط زن ومرد نیز باز شد این در حالی است که فرهنگ غنی ایرانی دارای سرودهای حماسی ورزشی در تاریخ خود بوده و زیبا ترین حرکات ورزشی مطابق با منزلت مردان و زنان در فرهنگ ما به چشم میخورد. متأ سفانه تضعیف رو حیه حماسی وبه حاشیه راندن حرکات ورزشی مردانه و آشنا ساختن گوش و ذهن مردم به موسیقی تند و غیر شرعی درهر صبحگاه بخشی از پرو ژه عادی سازی است. پروژه ای که رقص وموسیقی حرام و منکرات سمعی و بصری راامری مباح و عادی و لازم جلوه میدهد.
4- با وجود اعلام نگرانی ها و نظرات کارشناسی و انتظامی و ابلاغ مسئولان مربوطه مبنی بر جمع آوری قلیان از قهوه خانه ها متأسفانه روند استفاده از این وسیله خطرناک نیزهر روز ابعاد بیشتری به خود می گیرد.همه روزه میتوان انبوهی از جوانان کشور را دید که در محیط های کوچک و قهوه خانه ها و در میان دود و فضای خفقان آور مشغول به استفاده از قلیان هستند .مسلّم است که قلیان با جذابیت هایی که از لحاظ بو وامکانات برای حاشیه ای که آن تعبیه شده نوعی عادی سازی اولیه و آشنایی با مواد مخدر است .حال آنکه آمارهای رسمی نیز بر همین امر دلالت دارد که بخش زیادی از مبتلایان به قلیان به سمت استفاده ازمواد مخدر روی آورده اند .عادی سازی منکراتی از قبیل :اعتیاد.چشم چرانی و...از نتایج ایجاد قهوه خانه ها در کشور است.
5- گسترش انواع بازیهای کامپیوتری و عدم نظارت بر ورود آن موجب شده که اخیراً تعداد قابل توجهی از بازیهای رایانه ای ساخت امریکا و صهیونیسم با موضوع حمله به اما کن مقدس نظیر مکه و مدینه و یا حمله کما ندوئی به مراکز مهم ایران در تهران و سایت های هسته ای اصفهان و همچنین کشتار رزمندگان لبنانی و نیز تروریست خواندن مسلمانان در قالب بازی های کودکانه به نوجوانان ارائه می شود وبا این وسیله حمله به ایران اسلامی در میان جوانان ما عادی سازی شده است
6-تولید جعبه های شیرینی یا لباس به شکل آلات موسیقی و...به نمایش در آوردن روابط آزاد قبل از ازدواج دختر و پسر در فیلم ها و سر یال ها برخی علا ئم و تصاویر مندرج بر تابلوهای بزرگ تبلیغاتی در سطح شهرها ،بزرگنمایی و داستان سرایی پیرامون تجاوزات جنسی و مسائل شنیع اخلاقی و اختصاص صفحات و بخش ویژه به این موضوع در برخی رسانه ها و مطبوعات و... نیز از نمونه های دیگر پروژه عادی سازی منکرات در جامعه اسلامی است .
در این زمینه با توجه به حساسیت خطیر مقطع کنونی و جنگ همه جانبه فرهنگی ما در کنار جدال ومبارزه سیاسی با آمریکا و اسرا ئیل، وظیفه مسئولان امر است که با استفاده از کا رشناسان مجرب و عناصر دلسوز فرهنگی ،ضمن توجه به این امور با چنین عواملی که یقینا با حمایت و هدایت دشمنان ملت و با صرف هزینه های بسیار هنگفت در حال انجام است مقابله و مبارزه کنند و البته در این میان وظیفه مردم نیز به عنوان مخاطبان اصلی نقشه های دشمن درهوشیاری و نظارت برخانواده ونزدیکان و مقابله و امر به معروف و نهی از منکر دو چندان است .