سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلاصه ای از تاریخچه سنگ رأس الحسین (ع)"مشهد":

نقل از کتاب ناسخ التواریخ : پس از واقعه جان سوز عاشورا در زمین کربلا هنگامی که سر به خون آغشته حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به اتفاق اسرا و به دستور ابن زیاد به سمت شام حرکت می دادند در یکی از منزل گاه های نزدیک شهر موصل نیزه داری که محافظ سر مبارک سیدالشهدا بود نیزه خود را روی قطعه سنگی کوبید که سر مبارک امام حسین (ع) روی آن قرار داشت.در این هنگام قطره خونی از سر امام حسین (ع) روی آن سنگ چکید که ناگاه خون از آن سنگ به جوشش در آمد این واقعه در همان زمان تأثیر بسزایی داشت و از آن پس زیارتگاه دوستداران سالار شهیدان شد تا زمان حکومت متوکل عباسی که به علت دشمنی با آل علی (ع) دستور داد آن سنگ را به یکی از بلوکات اصفهان که امروز معروف به روستای شاتور  می باشدانتقال دهند. که از آن روزگار تا به امروز زیارتگاه اهالی منطقه گردیده است. بخصوص در ایام عاشورا و 28 ماه صفر که عده کثیری به زیارت آن می شتابند و در آنجا به عزاداری می پردازند.  

********************

آنچه خواندید تاریخچه ای از سنگ رأس الحسین (ع) بود .        به علت اینکه منبع تاریخی معتبری دیگری از این واقعه در دست نداریم ناچاریم بقیه سرنوشت این سنگ را از زبان مردم و کسانی که شاهد آن وقایع بوده اند برایتان بازگو کنیم.

به گفته اهالی مدتی این سنگ در آن منطقه افتاده بود و همه فکر می کردند سنگی معمولی است . روزی یکی از اهالی ان را نصف کرده قسمتی از آن را بعنوان مانعی بر سر راه آب جوی  استفاده  کرد.  وقتی که صبح برمی گردد می بیند که  آن سنگ به جای اولیه خود باز گشته و به نصف دیگرش جوش خورده است بعد از این ماجرا می فهمند که این سنگ قداست دارد و آن را در محلی می گذارند و برای آن یک اتاقکی را درست    می کنند و از آن پس آن منطقه زیارتگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) می شود.در ضمن اهالی به این نکته نیز اشاره دارند که در آن سالها از این سنگ در ایام عاشورا خون می جوشیده است. هم اکنون

این سنگ در همان زیارتگاه نگهداری می شود که آن منطقه در میان اهالی به مشهد معروف است.

در این سالها نیز برای ساخت و ترمیم آن بنا تلاش هایی نیز گردیده است ولی با توجه به این موضوع که این مکان ، مکانی زیارتی است و حرمت دارد و هر ساله نیز در ایام عاشورا و 28 صفر مهمانان زیادی دارد لازم است نسبت به امور بهداشتی آن توجهات زیادتری گردد از جمله این که سرویس بهداشتی آن واقعاً وضع فجیعی دارد و اصلاً آن را تمییز نمی کنند . درست است که مشهد دور از منطقه مسکونی اهالی است ولی به حرمت امام حسین باید نسبت به پاکیزگی آن توجه زیادتری هم از سوی اهالی و هم از سوی مسئولان گردد .

                التماس دعا

 






تاریخ : دوشنبه 86/12/20 | 7:49 عصر | نویسنده : مصطفی قدرتی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.